Eerbetoon aan een avenue 2014

Mark Lewis, 'Gladwell’s Picture Window', 2005, Coolsingel 71, (c) Jannes Linders(c) Jannes Linders

Het Beeld

Van 8 januari t/m 9 februari 2014 was Eerbetoon aan een avenue te beleven aan de Coolsingel in Rotterdam. Een tijdelijke geslaagde metamorfose van de stadsboulevard tot openlucht bioscoop.

Bij de tentoonstelling werd een fraaie publicatie uitgegeven die tevens als programmaboekje fungeerde.

Eerbetoon aan een avenue
Internationaal vermaarde videokunstenaars vertonen hun films een maand lang op gevels en ramen van deze stadsboulevard, die aan de vooravond van een herstructurering staat. Fictie en documentaire versmelten met de alledaagse werkelijkheid van de Coolsingel en haar gebruikers.

De tentoonstelling was dagelijks te zien tussen zonsondergang en zonsopgang.

Deelnemende kunstenaars: Francis Alÿs (BE), Fischli & Weiss (CH), Arnoud Holleman (NL), Han Hoogerbrugge (NL), Klara Liden (S), Erik van Lieshout (NL), Mark Lewis (CA), Adrian Paci (AL), John Smith (UK), Song Tao (CH), Catherine Yass (UK).

Deelnemende panden/ondernemers: Hilton Hotel, MAB, Saint Tropez, Stadhuis, MacDonalds, Mister Edwards, ABN-AMRO, De Slegte/Polare, oude pand Gulden Interieur, De Bijenkorf, CenA, de poppenkast, City Marketing, Ondernemersfederatie.

"Met een herstructurering voor de boeg, wordt er binnenkort weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedenis van de Coolsingel en haar rijke historie van gedaanteverwisselingen. Sculpture International Rotterdam voegt aan deze fascinerende ‘lasagne’ de laag van de kunst toe; andere perspectieven van waaruit de Coolsingel en het publieke domein bekeken kunnen worden.
De tentoonstelling Eerbetoon aan een avenue speelde zich af te midden van meesterwerken uit de beeldencollectie van Sculpture International Rotterdam, zoals Cascade (Van Lieshout), het beeld van Naum Gabo voor de Bijenkorf en It’s Never Too Late to Say Sorry (Elmgreen & Dragset).

Bezoekers konden op eigen gelegenheid langs de films wandelen en beleven hoe de vervreemdende beelden, poëtische en humoristische commentaren zich vervlochten met het alledaagse leven van de boulevard. Zo neemt de film 4.7G-01 (Three Days Ago) van de Chinese kunstenaar Song Tao, die getoond wordt op de ramen van het Hilton hotel je mee op een nachtelijke ontdekkingsreis door Shanghai. Sferische, soms spookachtige beelden van gebouwen, een snelweg, een tunnel en een enkele passant volgen elkaar vloeiend op, in het licht van lantaarnpalen. Een eindje verderop, boven de etalages van herenmodezaak John Edward, draait de zwart-wit-animatie Dow Jones van de Rotterdamse kunstenaar Han Hoogerbrugge. Een kluwen hoofdfiguren uit de internationale animatiegeschiedenis (Betty Boop, Mickey Mouse, Fred Flintstone) hollen voort of hollen weg of zitten elkaar non-stop achterna, zonder vooruit te komen. Op deze locatie getoond doen ze denken aan de Rotterdamse Marathon die jaarlijks op de Coolsingel voorbijtrekt. Op de WTC-muur aan de Meent is Catherine Yass’ bevreemdende verticale choreografie te zien van een bouwplaats in de mist. De poppenkast op het Binnenwegplein grenzend aan de Coolsingel is de gedroomde plek voor ‘The Girl Chewing Gum’, een 16 mm-filmpje uit 1976 van de Britse John Smith, waarin het alledaagse leven op een drukke straat in Londen als een ogenschijnlijk geregisseerd theaterstuk wordt getoond. Al snel vraag je je af: wie bepaalt de publieke ruimte eigenlijk?

De films uit Eerbetoon aan een avenue gingen een dialoog aan met de geschiedenis, het heden en de ongewisse toekomst van de Coolsingel. Ze voegen de laag van de verbeelding toe aan de commercie, de stenen, het verkeer en de winkelende voorbijgangers. Wie maakt de stad? Kan het publiek worden geregisseerd in het creëren van een interessante publieke ruimte of regisseert het publiek de Coolsingel?"

Films en locaties
1. Hilton: Song Tao, ‘4.7G-01 (Three Days Ago)’
2. Hilton: Klara Liden, ‘Paralyzed’
3. MAB Bouwput: Adrian Paci, ‘Turn On’
4. Stadhuis: Fischli & Weiss, ‘Der Rechte Weg’
5. Gulden Interieur: Mark Lewis, ‘Gladwell’s Picture Window’
6. De Slegte: Arnoud Holleman, ‘Untitled (Staphorst)’
7. De Slegte: Francis Alys, ‘Paradox of the Praxis 1 (Sometimes doing something leads to nothing)’
8. MacDonalds: Erik van Lieshout, ‘EMMDM’
9. WTC: Catherine Yass, ‘Descent’
10. John Edwards: Han Hoogerbrugge, ‘Dow Jones II’
11. Bijenkorf: Coolsingel Archief
12. C&A: Mark Lewis, ‘Beirut’
13. De Poppenkast, John Smith, ‘The Girl Chewing Gum’

De tentoonstelling is geïnitieerd en samengesteld door Sculpture International Rotterdam - het internationale programma van Centrum Beeldende Kunst Rotterdam - samen met gastcurator Laurie Cluitmans. Het is onderdeel van het meerjarenprogramma PUBLIEK van SIR, dat zich vanaf 2008 richt op de Coolsingel in Rotterdam.

Curator team: Sculpture International Rotterdam (Dees Linders, Jaap Guldemond, Jos van der Pol) en gastcurator Laurie Cluitmans Communicatie: Xandra Nibbeling, CBK Rotterdam Pers en publiciteit: Elsbeth Grievink (06-48266077 / mail@elsbethgrievink.nl) Ontwerp: 75B. Productie: Laurie Cluitmans, Dees Linders, ism Mothership, AVR, Machiel Kunst en Sannetje van Haarst (SIR)

SIR is het internationale programma kunst en de publieke ruimte van CBK Rotterdam

Specificaties