Zonder Titel

Lichtarcade NAi 2011, fotografie: Jannes Linders

Het Beeld

Na het invallen van de schemering is het kunstwerk dat Peter Struycken losliet op de colonnade onder het Nederlands Architectuurinstituut niet te missen. Op de serie betonnen staanders van 170 meter lang verschijnt elke tien minuten een ander kleurenpalet. Een computerprogramma zorgt ervoor dat de rode, groene en blauwe lampen steeds een andere combinatie van primaire en mengkleuren laten zien.

Struycken was in Nederland een van de eerste kunstenaars die de computer een belangrijke rol liet spelen in het scheppingsproces; hij begon daar al mee in 1969. Heel bekend is zijn ontwerp uit 1981 voor een serie postzegels van koningin Beatrix, waarop hij de vorstin vangt in talloze puntjes. Representatief voor zijn werk is dat niet: Struycken werkt meestal zonder figuratie; met abstracte patronen, structuren of installaties. Licht en kleur spelen daarbij een grote rol. Het is niet verwonderlijk dat Struycken ook lichtplannen en decors voor het theater heeft gemaakt.
Ook leverde hij als een van de eerste kunstenaars grootschalige bijdragen aan een gebouw of de inrichting van de openbare ruimte.

Struycken leidde als vijfentwintigjarige,van 1964 tot 1976 een speciaal voor ‘omgevingskunst’ opgerichte afdeling van de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten. Dat ook robuuste werken kwetsbaar zijn, bewijst de geschiedenis van zijn in Rotterdam uitgevoerde opdrachten. Van de vijf Struyckens zijn er al drie verdwenen of sterk in verval. Vandalisme, verbouwing en verandering van de functie van een gebouw of omgeving eisen hun tol. De verlichte kolommen van het architectuurpaleis is inmiddels zo’n blikvanger dat de toekomst van deze ‘lichtsculptuur’ voorlopig nog wel gegarandeerd lijkt. (DvT)

Specificaties

bijnamen Lichtarcade
jaartal vervaardiging 1993
locatie sinds 1993, Rochussenstraat, Museumkwartier, Centrum
afmetingen beeld (hxbxl) in cm 170 meter lang
materiaal Computergestuurde TL-verlichting