The Individual Parallel - Bilderberg Utopia

The Individual Parallel - Bilderberg Utopia (c) Jannes LindersThe Individual Parallel - Bilderberg Utopia (c) Jannes Linders

Het Beeld

Op 23 september 2014, onthulde burgemeester Aboutaleb 'The Individual Parallel - Bilderberg Utopia' door de laatste stip toe te voegen. Met de onthulling bezegelt het Parkhotel zijn afronding van een ingrijpende transformatie van de begane grond.
Een monumentaal kunstwerk, gevormd door een raster van in het donker subtiel oplichtende stippen, siert de gevel van het Parkhotel in Rotterdam: 'The Individual Parallel - Bilderberg Utopia' van beeldend kunstenaar Willem Oorebeek.
Het nieuwe werk van Oorebeek is een verrijking van de internationale beeldencollectie van Sculpture International Rotterdam (SIR) aan de entree van het ‘Museumkwartier’.
Het kunstwerk van Willem Oorebeek met de titel 'Bilderberg Utopia, the Individual Parallel', maakt deel uit van het programmaonderdeel ‘Rotterdammers van Formaat’ een coöperatie van Sculpture International Rotterdam en Beeldende Kunst & Openbare Ruimte, de twee programma’s kunst en publieke ruimte van het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam. Voorgangers in dit programma zijn de rondreizende film ‘Commission’ (2011)van Erik van Lieshout over het Zuidplein, die inmiddels is opgenomen in diverse gerenommeerde collecties (zoals het Stedelijk Museum Amsterdam) en het kunstwerk ‘Cascade’ (2010) van Joep van Lieshout op het Churchillplein. Het programma ‘Rotterdammers van Formaat’ stelt de stad en haar bewoners in de gelegenheid hun internationaal befaamde kunstenaars te leren kennen en op een optimale plek in de stad te laten zien.

Oorebeek toonde zich direct zeer geïnteresseerd en heeft zijn ideeën uitgewerkt tot een schetsontwerp. Hij verwoordt het als volgt: “Het Bilderberg/Parkhotel vormt op het kruispunt van twee voorname richtingen noord/zuid en oost/west een zeer boeiende dynamische urbaan cluster, waar permanente trafiek van alle snelheden opeen goed georkestreerde wijze in elkaar overlopen. Gezien op een schaal groter vormt het hotel precies een baken vanuit het Centraal Station komend en de blik op de noordgevel aan het Eendrachtsplein krijgt hierdoor een bijna filmische zoom in. Ik heb dit deel van de bouw van het hotel dagelijks gevolgd op mijn weg naar het atelier in de jaren tachtig, vandaar dat ik me licht verbonden voel met het gebouw als baken, wat niet wil zeggen dat er geen ambivalente gevoelens ten opzichte van de latere aanbouw van Meccano zouden bestaan. Hier is dus sprake van een merkwaardig toeval dat SIR het verband aanlegde met Bilderberg en mij. Een lichte schok kreeg ik toen ik zag dat het hotel in een decent grijs is geschilderd, waarmee dit deel van het gebouw zich naar de achtergrond heeft gesteld. Grofweg gezien is het schema van het verband dat SIR gelegd heeft in dit beeld besloten, waar een snapshot van de situatie van de façade, de bomen ervoor, wordt overspannen door een stelsel van stippen, die als op het netvlies gebrand, het object hotel aan het oog onttrekken. In mijn werk, dat zich met de waarneming bezighoudt, is het stippenraster een abstractie, die in staat is te definiëren, en de exacte tegenpool van het beeld. Als het stippenraster ergens op wordt aangebracht wordt het echter zelf beeld en smelt het samen met het vlak waarop het wordt aangebracht, als definitie. Strikt genomen wordt wat we waarnemen dan een beeld van ZICHZELF. Dus voorgesteld als grafische definitie van de gevel van het hotel vormt het raster een beeld van het hotel zelf.”


Met het materiaal dat Oorebeek kiest voor de uitvoering van het werk (composiet genaamd Corian van de firma Dupont), wordt de gevel van het hotel een subtiel patroon in de avond en de nacht. De stippen zijn in de leesrichting op het vlak aangebracht, waardoor er boven links en boven een volle stip langs de randen loopt en rechts en onder een open regeleind zichtbaar wordt. Een belangrijke spelregel is dat er geen afgesneden stippen mogen staan, die een verwijzing naar buiten zouden oproepen. De vensteropeningen worden dus uit het raster uitgespaard met weglating van alle doorsneden stippen, wat een interessante rafelopening bewerkstelligt. Speciaal rond de letters van het Bilderberg Parkhotel ontstaat hierdoor een oneffenheid in de confrontatie van het raster met de letters van het logo. Op de schaal van de gevel is het belangrijk dat de maat van de stip van een afstand nog individueel zichtbaar blijft, dus dat de optische menging van de gevel van zo ver mogelijk optreedt. De maat van de stippen is hiervoor, na uitvoerige tests vastgesteld op een diameter van 24cm, met een onderlinge afstand van 1 meter. De stand van het raster komt uit de grafische sector, waar half-toon rasters in een onderlinge hoek van 30, 60 en 90 graden zijn onderverdeeld. De kleinste eenheid in het patroon (op de stip na) is de rozet, die een regelmatige zeshoek vormt en verticaal georiënteerd is (de middellijn is verticaal, niet horizontaal).

Het kunstwerk is geïnstalleerd door SAAM en Pieter D'haeseleer.


Z-Files: Mini-symposium
Voorafgaand aan de feestelijk opening organiseren SIR en BKOR in de programmareeks Z-Files, Kunst en de Stad’ een mini-symposium waarin dit nieuwe werk van Willem Oorebeek centraal staat.


Oorebeek geeft een voordracht over zijn nieuwe kunstwerk; kunsthistoricus en kunstcriticus Jeroen Boomgaard vertelt over dit nieuwe werk in de context van de SIR-collectie; en Saskia Stein (artistiek directeur NAiM/Bureau Europa in Maastricht) interviewt de kunstenaar over de positie van ‘The Individual Parallel- Bilderberg Utopia’ binnen zijn oeuvre.

Specificaties

jaartal vervaardiging 2014
jaartal verwerving
locatie sinds Hoek Rochussenstraat / Westersingel
locatie sinds
verwerving
verwerving, partners Bilderberg Parkhotel
verwerving, fondsen Mondriaan Fonds, gemeente Rotterdam

 

The Individual Parallel - Bilderberg Utopia. Camera, edit: Arthur Bueno