Portrait of a Recipient as a Door Handle, After a Drawing Produced by an Anonymous Philanthropist

Het Beeld

Een kunstwerk voor de entree deuren van een aantal banken op en rondom de Coolsingel

Chris Evans legt de laatste hand aan de publieke sculptuur die hij in het kader van het Coolsingel-programma van Sculpture International Rotterdam specifiek voor de banken aan de Coolsingel maakte. De eerste versie wordt komend najaar opgeleverd.

De Rabobank Blaak leverde de plek en de deur. Zoals bij veel projecten werkt Evans ook bij Portrait of a Recipient as a Door Handle samen met mensen wiens betrokkenheid bij het maken van kunst normaal gesproken verborgen blijft, zoals filantropen en verzamelaars.

Over SIR en het Coolsingel-programma van SIR, dat startte in 2007, zegt Evans het volgende:

“I have chosen to develop a project that deals with public and private interests in relation to philanthropy and the processes of commissioning, purchasing and displaying art by private organisations. I am going to realise an artwork as a real, functioning door handle installed on the doors of a number of banks in Rotterdam. The doors of banks have been chosen as sites for the sculptures because of the very obvious way that they mark the line between public and private interests, and are symbols of the normally invisible flow of the capital through the city. The figure of the philanthropist has a double relation to this flow – at once accumulating capital, and at the same time redirecting it back into the public sphere. My hope is that this artwork causes people to reflect on the systems of power and influence (benign and otherwise) that shape our public spaces, and determine which cultural forms occupy them. I am open to the possibility of either a permanent or temporary installation of the works. The door handlers will be designed and fabricated in such a way that either is possible.”

Specificaties