Pablo Picasso en Carl Nesjar - resp. 1881 - 1973, 1920 -

Picasso bij ruimtelijke studie 'Sylvette' © Carl NesjarPicasso bij ruimtelijke studie 'Sylvette' © Carl Nesjar

Pablo Ruíz y Picasso, geboren in 1881 in Málaga (Spanje), wordt gezien als één van de meest veelzijdige kunstenaars van de twintigste eeuw. Hij was niet alleen schilder en graficus, maar ook beeldhouwer en keramist. Zijn werk onderging gedurende zijn carrière telkens radicale veranderingen en hij had een aandeel in de meeste belangrijke kunststromingen van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Al op jonge leeftijd blijkt zijn uitzonderlijk tekentalent en bezoekt hij kunstvakopleidingen in Madrid en in Barcelona. In 1904 vertrok hij naar Montmartre in Parijs en maakte kennis met kunstenaars als Georges Braque en Amadeo Modigliani. Picasso's eerste plastieken dateren van omstreeks 1910, de periode van het kubisme. Rond 1930 maakte hij opnieuw een aantal bronzen plastieken. In diezelfde tijd bracht zijn landgenoot Julio González hem de assemblagetechniek bij en maakte Picasso driedimensionale 'collages' in ijzer. Nog later ontstonden dadaïstisch aandoende assemblages, bewerkingen van schroot en gevonden voorwerpen, en bronsplastieken
in uiteenlopende stijl. Ook vervaardigde hij wel modellen uit plaatijzer, die hij vervolgens betekende of beschilderde.

Na de Tweede Wereldoorlog vervaardigde Picasso veel keramiek. In 1948 had hij zijn eigen keramiekwerkplaats in het dorpje Vallauris, Zuid-Frankrijk. Daar ontmoette hij in 1954 de toenmaals negentienjarige Sylvette David, dochter van een Parijse kunsthandelaar, die tijdelijk in Vallauris verbleef. Zij vormde de inspiratie voor een serie van veertig tekeningen, schilderijen en ruimtelijke studies. Een paar jaar later, in 1957, maakt Picasso kennis met de Noorse beeldhouwer Carl Nesjar. Met hem ontstaat een zeventienjarige samenwerking die resulteert in de uitvergroting van verschillende modellen van karton en metaalplaat in beton, waaronder enkele portretten van Sylvette.

Jarenlang was Picasso's driedimensionale werk lang niet zo bekend als zijn schilderijen, tekeningen en prenten, totdat in 1960 enkele grote overzichtstentoonstellingen van zijn sculpturen daar verandering in brachten.

Werken